De reis en de eerste ochtend - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu De reis en de eerste ochtend - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu

De reis en de eerste ochtend

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Volksdansgroep Orient Culemborg

19 Augustus 2007 | Griekenland, Athene

Nou, we zijn er!

Het was een hele reis: op zaterdag om 5 of half 6 het bedje uit, en naar Schiphol. Lisette en ik waren er als eerste, maar niet veel later kwam Huub, en tegen half 8 druppelde de rest binnen. Met veel uitzwaaiers en wegbrengers, dus er werd flink handen geschud en gekust voordat we in de rij gingen staan bij de incheckbalie. We gingen met 26 man tegelijk, en er was afgesproken dat het gezamelijke gewicht telde. Gelukkig maar, want met name de musici en Lisette (met al haar promo materiaal) en ik (fotospullen en statief) zaten duidelijk boven de norm.

Het was een uurtje vliegen naar Zurich, in een vliegtuig waar de bagagevakken boven je hoofd best ruim bleken te zijn, dus de accordeon kwam weer ter sprake...
En in Zurich was het voor Kathy nog meer Kloten want haar koffertje moest open. Bleek ze er deo in te hebben zitten, en dat mag tegenwoordig niet meer, zelfs niet als je naar Griekenland gaat.

Toen een vlucht van dik twee uur naar Athene. Bij het instappen in het vliegtuig zagen we tot ieders verrassing ook best grote handbagages, tot en met een complete gitaarkoffer.....

Rond 16:30 landden we in Athene, en daar was het knap warm. En we kregen het nog warmer toen er niemand stond om ons op te vangen. Geen chauffeur, geen mensen van de organisatie, en toen we de contactpersoon van Lisette belden, werd die niet opgenomen... Lisette bedacht toen dat ze niet nog een extra bevestiging had gestuurd hoe laat we zouden komen en dat we hadden afgesproken dat er dan een bus met chauffeur zou staan... Vervolgens alle nummers gebeld die we hadden, maar nergens antwoord... Ze kreeg het er knap warm van...

Daarop gingen Yvette en Lisette buiten zoeken op het parkeerterrein of er wellicht een bus zou staan. Intussen kregen we toch de contactpersoon van Lisette aan de mobiel, en die vertelde dat er inderdaad een bus moest staan, met een bordje Orient erop. En de chauffeur zou in die bus zitten.
Wij weer geprobeerd om Lisette en Yvette te bellen, maar Lisettes telefoon was nog niet gewend aan Griekenland, en we moesten naar Nederland bellen om het mobiele nummer van Yvette te achterhalen want niemand (alleen Lisette) had de lijst met onze eigen mobiele nummers (maar wel met alle noodnummers in Nederland).
Na nog wat gedoe kwam het helemaal goed, en konden we om 18 uur met de bus van "John Grapjas" (zoiets stond er in het Grieks op de bus) richting Lefkas. Dat was 400 km, en na een paar stops onderweg om te eten en plassen, en het passeren van een prachtige, schitterende verlichte hangbrug over de Straat van Korinthie, reden we rond 00:20 uur onze bestemming binnen.
Bij het restaurant waar we de komende week elke dag 3x eten, zaten veel van de overige groepen ook nog te eten. En wij lustten intussen ook wel weer wat.
We leerden al snel hoe dat nou zit met die vork waar een nectarine op geprikt zit: die moet je aanbieden aan iemand van het andere geslacht, en als die 'm aanneemt, dan kust degene die de vork aanbood jou. En ik werd dus gekust door een leuke Griekse... Daarna ik met de vork & nectarine naar een andere hele mooie Spaanse, die ik op de wangen mocht kussen. Vervolgens bood zij de vork aan een Spaanse knul aan, die een heel andere en veel langere kus kreeg....

Daarna naar het Gymnasium waar we slapen. We hebben 3 lokalen met bedden, en er zijn ook douches en zuideuropese toiletten. Na wat gewinkel lag iedereen even na 2:15 uur in bed. Ondanks de discotheek een stukje verderop sliep vrijwel iedereen meteen. Maar omdat de discotheek doorging tot 7 uur in de morgen, werden we daar wel weer wakker van. Het geluid lijkt wat op een stanserij of zo...

Vervolgens een "Jagermeister" douche: zeeeeer fris... Inmiddels hebben we in ons eigen gebouw ook douches en die schijnen wel af en toe warm te zijn...

Het ontbijt was weer in het restaurant, en zonet zijn Hein, Petra en Lisette naar het Gemeentehuis geweest, waar de organisator en de burgemeester ons hebben toegesproken. Er waren vertegenwoordigers uit veel verschillende landen, ondermeer (veel) Griekse groepen, Spanje, Portugal, Syrie, Thailand, Rusland, en Bulgarije.
Natuurlijk moesten de vertegenwoordigers in hun kostuums komen, dus er werden heel wat foto's gemaakt.
Het is overigens nogal ontzettend heet om in onze kostuums in de brandende zon je naar het Gemeentehuis te haasten..

De rest van de groep ligt op het strand of zit ergens in de schaduw aan iets fris...

Vanavond vindt de openingsavond plaats, en daarover zullen we morgen verslag uitbrengen.

Vanmiddag zal ik nog proberen om wat foto's door te sturen, maar nu moet ik afsluiten omdat we zo gaan lunchen...

Groeten namens alle Griekenlandgangers...

Frits

• 19 Augustus 2007 - 09:57

Janny Marlies Joost:

Hallo!
    Wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen!
    Goed dat jullie al zo snel zo'n groot verhaal hebben kunnen schrijven.

Dikke Kus voor Mijco (Papa)

Veel plezier allemaal!!

Janny, Marlies en Joost Rijneveld

• 19 Augustus 2007 - 10:11

Monique:

Leuk om zo snel al van jullie te horen!
    Jullie zullen wel kapot moe zijn, maar ff
    lekker relaxen en dan vol.op genieten van
    alles wat er op je afkomt.
    Wij volgen hier met spanning jullie ervaringen, tis net of we er zelf bij zijn (beetje dan).
    groetjes vAN kees en monique nina en jesper.

• 20 Augustus 2007 - 08:44

Fam.Voskamp:

Nou dat gaat lekker zo,n aankomst en dan met nog jetlag verschijnselen!(Janneke)
    Maar alles is goed gekomen dus geniet maar van deze leuke week. Groetjes van de familie van Janneke.