In de bergen en het orkest achter slot en grendel - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu In de bergen en het orkest achter slot en grendel - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu

In de bergen en het orkest achter slot en grendel

Door: Frits en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Volksdansgroep Orient Culemborg

21 Augustus 2007 | Griekenland, Athene

Beste allemaal,

Vanuit ons stam-internetcafe weer een berichtje vanaf Lefkas...

Terwijl wij gisteren zaten te relaxen zijn een aantal andere Orienters op pad geweest. Een groepje met onder anderen José en Marije zijn een boottochtje wezen maken rond een aantal eilandjes, waarbij ze diverse strandjes bezocht hebben, en onderweg ook een zeehond hebben gezien. Mirian is op bezoek geweest bij Tessa en Sanne in Nidri (waar die vakantie vieren), en Kars heeft een vlinder gezien die op zijn lijstje stond. Kortom: evveriebuddieheppie.

Gisteravond zijn we na het eten opgehaald door de bus om ons naar Karia te brengen. Dat was iets van 30 km, en zo'n 1000 meter omhoog. Dat plaatsje is de woonplaats van Johanna van Dragt, die daar met haar drie dochters woont en die (ook) aktief is in het volksdansgebeuren. Die voorstelling was op een kleinere schaal dan de voorstellingen in Lefkada stad, maar wel gezellig opgezet. Er waren optredens van alle groepen (oud, jong en daar tussenin), en men had een professioneel orkest ingehuurd. Dat klonk ook voor mijn oren prima, maar na een poosje gingen de nuances aan mijn oren voorbij. De dames en heren van Vranje waren echter vol lof over de 11/8 maten (en zo). Kathy heeft zelfs 2,5 uur lang alles opgenomen op haar ipod.
Toen weer terug naar Lefkada, waar een aantal nog een Ouzootje soldaat heeft gemaakt. Gewoontegetrouw bleven er een aantal nog wat langer hangen in het kader van de verbroedering tussen de volkeren, maar om een uur of 3 hoorden we een vreselijk schraapgeluid waardoor iedereen overeind zat in bed.

Na het ontbijt zijn Lisette en ik naar het postkantoor geweest en daarna was er alweer Sirtaki les. Terug bij de school was inmiddels duidelijk geworden waar dat geschraap van vannacht vandaan kwam: iemand had de deur van de andere slaapzaal gesloten, maar die stalen deur schraapt over de granieten vloer. Daarop had René besloten om daar iets aan te doen. Bij de eerste deur ging dat prima, maar bij de zaal van de musici en Mijco, lukte het wat minder goed. De deur zat op slot en ging niet meer open. René was druk bezig om alsnog die deur open te krijgen, want Mijco moest mee naar de griekse dansles. Naar mate het dichter bij 11 uur kwam, ging René steeds harder zweten, en hij vond het ook niet meer leuk dat er foto's en video door het raam (met hekwerk) gemaakt werden... Uiteindelijk konden René en Mijco een paneel uit de deur schroeven en daarlangs naar buiten komen.
Inmiddels is er een slotenmaker besteld om het weer in orde te maken....

In mijn vorige bericht had ik het over "Zorba les", maar dat is natuurlijk helemaal fout. Tja, dat komt ervan als je een niet-danser de verslagen laat tikken....
Deze keer waren er veel meer groepen aanwezig, en onze Nikos-de-Sirtaki-instructeur-met-de-grote-snor deed het weer heel leuk. Dat gaat zeker lukken bij het slotbal!

De rest van de groep ligt weer aan het strand of is per fiets weg. Vanmiddag om 5 uur is het weer oefenen voor vanavond, dus dan moet iedereen er weer zijn.

PS: nog een opmerking over de tekst onder de fotos die na-ijlt: de juiste tektst staat bij alle fotos, maar soms loopt "waarbenjij.nu" wat achter. Als je een keer heen en weer klikt met de fotos of onderop op de losse fotos klikt, dan zie je meteen de juiste toelichting per foto.

Lisette en ik zetten er nu nog de foto's op en gaan dan zo lunchen, dus tot morgen...

Frits & Lisette

• 21 Augustus 2007 - 13:07

Maaike:

ha die pa,had je het ff zwaar met het deurtje hi hi ha ha !!voor de rest volg ik het priema ,nog heel veel plezier dikke knuffel van de fleurtjes xxx ook natuurlijk voor de anderen veel plezier nog doeg

• 21 Augustus 2007 - 16:01

Mart:

Hoi,

Wordt er eigenlijk wel gedanst. ik lees veel over strand, fietsen en uitstapjes. (Het zou iets voor mij zijn). Ik wordt jaloers.

dus; geniet ervan!!

Mart

• 22 Augustus 2007 - 06:37

Annemarie:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Jullie hebben het erg naar jullie zin zo te zien. Groeten aan Heleen.

• 22 Augustus 2007 - 11:11

Jolanda:

Hoi Rene,
    Even een klein vraagje...
    Na al dat geklus, heb je al een echt Grieks huisje gevonden voor ons??

Groetjes
    Jolanda