Slotvoorstelling & reis naar huis - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu Slotvoorstelling & reis naar huis - Reisverslag uit Culemborg, Nederland van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu

Slotvoorstelling & reis naar huis

Door: Frits en Lisette

Blijf op de hoogte en volg Volksdansgroep Orient Culemborg

28 Augustus 2007 | Nederland, Culemborg

Onze reis naar Lefkas ligt weer achter ons! In het kort wat er sinds zondagmorgen is gebeurd:

Natuurlijk werd er na het ontbijt weer buiten geoefend, want het was belangrijk om op de slotavond goed voor de dag te komen.

Vervolgens kon iedereen nog wat voor zichzelf doen, en alvast zoveel mogelijk spullen in de koffer pakken.

Daarna zijn Heleen, Marina, Lisette en ik naar de stad gegaan om nog wat souverniertjes te kopen. En meer Orienters waren op diezelfde gedachte gekomen.

In de stad werden Femke en Marina aangesproken door een Nederlands stel die vroeger bij de groep Kolo hadden gedanst, en die wilden weten of Hein van Koelen toevallig ook daar was.... Na een korte speurtocht per fiets was Hein al snel gevonden, en konden ze bijkletsen.

Ook moesten onze fietsen worden ingeleverd: omdat de verhuurder op zondag gesloten was, kon iedereen zijn fietssleutel onder de deurmat leggen. Toen ik de onze er neerlegde, lagen daar in totaal een stuk of 10 sleutels...

Omdat wij pas na de voorstelling ons diner zouden krijgen, en van 13:00 uur tot na middernacht wel erg lang was om niet te eten, hebben we in de stad nog wat gegeten. En toen te voet terug naar de school. Iedereen moest zich toen voor de laatste keer in die hitte omkleden voor de voorstelling. We zijn iets eerder naar het grote podium gegaan zodat we daar een groepsfoto konden maken.

De voorstelling begon op tijd, en na een lange Griekse inleiding (die in enkele zinnen in het Engels werd samengevat) ging de avond van start. Alle stoelen waren bezet, en het publiek amuseerde zich goed bij alle 5-minuten dansen. Terwijl ik rond het podium liep, hoorde ik nog wel een pittige discussie tussen de organsatoren en een van de dansleiders van een groep over die maximale duur.

Orient danste de Oud Hollandse 5 minuten serie, met als afsluiting de Griekse en Nederlandse vlaggen. En direct daarop aansluitend weer de Lefkadidikas, die ook nu weer tot veel enthousiast applaus leidde.
Uiteindelijk heeft iedereen zich heel goed aan die 5 minuten gehouden, zodat het dansen rond middernacht was afgelopen. Toen volgde namelijk nog de finale: de Sirtaki, waaraan door circa 8 vertegenwoordigingen uit de groepen werd deelgenomen. Dat ging uitstekend, en Orient stond terecht mede vooraan omdat ze immers ook iedere keer waren wezen oefenen. Aan het einde van de Sirtaki was het de bedoeling dat iedere groep een seconde of 16 lang in het midden op het podium iets uit hun eigen danscultuur zou laten zien. Dat ging goed, totdat het bandje van onze Zorba leraar was afgelopen. Jammer voor Thailand en enkele andere groepen, want "de muziek was op". Vreemd genoeg had de organsatie er niet voor gekozen om een van de aanwezige Griekse orkestjes hiervoor de muziek te laten spelen...

Na de Sirtaki volgde het uitwisselen van de cadeaus. Orient had een paar klompen voor de Burgemeester, plus een "Holland Journaal" boekje met veel fotos uit Nederland. En we kregen een plaquette, een diploma en een herinneringsboekje van Lefkas.

Uiteindelijk waren we rond 01:30 uur bij het restaurant, waar het niet echt druk meer was (er zat 2 man te eten). Een aantal groepen waren namelijk al richting vliegveld vertrokken. We kregen nog wat te eten, maar helaas waren de wijn en zelfs het water al helemaal op...

Toen naar de school, waar de spullen verder werden ingepakt. Rond 3:00 uur ging het licht uit, en om 5:00 uur ging de wekker weer af. Dat was dus een heel kort nachtje. Even voor 6:00 uur stonden we op de bus te wachten, die er een kwartiertje later was. Een mooie bus, met airco en voldoende ruimte. Oók om nog even een stukje slaap mee te pikken...

Na een ontbijt onderweg was iedereen weer zo ongeveer wakker, en hebben we ondermeer een aantal verbrande plekken naast de snelweg gezien, waarvan er enkele al wat ouder waren. En nergens dus rook of vlammen.
Zo'n verbrande plek blijft een triest gezicht...

We waren precies om 12:00 uur op het vliegveld, en na wat discussies met de incheckers konden we alle bagage probleemloos inleveren.

Na 2 stukjes vliegen (we vlogen met Swiss Air, dus via Zurich) landden we rond 19:00 uur op Schiphol.

Nadat iedereen zijn bagage van de band had gehaald, hebben we nog een groepsfoto gemaakt, waarna iedereen zijn afhalers kon begroeten...

Per auto of trein is iedereen naar huis vertrokken, en ik denk dat er die nacht in 26 bedden flink is geslapen!

Graag tot ziens bij de verslagen van een volgende dansreis!

Frits & Lisette

• 28 Augustus 2007 - 19:34

Monique:

Jammer dat het over is (daar denken jullie waarschijnlijk anders over) maar het was bijna een uitje om al jullie verhalen te lezen.
    Mijn complimenten aan frits en lisette,
    jullie kunnen heel leuk een verhaal vertellen en met bijpassende fotos zodat je een goede indruk van alles krijgt.
    Maar hier "scheiden"onze wegen snik snik
    Ik vond het toppie!!

groetjes kees monique en jesper en nina
    "gezin"van Heleen.

• 28 Augustus 2007 - 21:04

Marian Jung:

ik heb met veel plezier jullie ervaringen op LEFKAS gevolgd, jullie hadde een mooi programma hoor en ik hoop dat jullie al weer wat opgeknapt zijn.
    Gelukkig hadden jullie ook tijd om nog wat meer van het eiland te zien. Als jullie nog eens gaan ga dan vroeg in het voorjaar dan is de natuur op zijn mooist. Ik hoop op een volgende vakantie weer wat reclame voor jullie te kunnen maken. Tot ziens, marian