Op weg naar de oven aan zee - Reisverslag uit Tartouss, Syrië van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu Op weg naar de oven aan zee - Reisverslag uit Tartouss, Syrië van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu

Op weg naar de oven aan zee

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Volksdansgroep Orient Culemborg

14 Augustus 2009 | Syrië, Tartouss

Toen we in Damascus klaar stonden om met de bus te vertrekken, bleek dat we een andere bus en chauffeur hadden. We denken dat dat kwam doordat Nour de avond ervoor flinke mot met de chauffeur had omdat zij een vriend die geholpen had bij het sjouwen, meenam in de bus. Bovendien was de chauffeur nogal ruig omgesprongen met de trommel waardoor er iets verbogen was. Zodoende wij verder in de Italiaanse bus. Het was de bedoeling dat we via een omweg naar Tartous zouden gaan, om in Hama naar oude waterwielen te gaan kijken. Dit bleek te lang te gaan duren vanwege de slechte weg daar. Onderweg is het programma toen omgegooid en zijn we naar de Krak des Chevaliers geweest, een kruisvaarderskasteel uit 1144.

De hoofdwegen zijn hier trouwens prima in orde en er rijden weinig wrakke auto's. Wat ook wel leuk was: we zagen onderweg 'ANWB'-borden met Baghdad en met Iraq. En voor wie het interesseert: de diesel kost 35 eurocent per liter en de super 70 cent.

Maar goed, ik zou vertellen over Krak des Chevaliers... Dat ligt op een hoge berg en van daaruit kijk je uit over de vlakke omgeving. Het kasteel heeft 4 verdiepingen, een aantal enorme paardenstallen en talloze andere ruimtes. We hebben er met de groep doorheen gedwaald en het was bere-interessant, vooral omdat het goed gerestaureerd is. En in de tunnelachtige toegang zaten oude ambachters en verkopers van oud-uitziende souvenirs. Omdat het op circa 1000 m hoogte ligt, was het er relatief koel, zeker ook door de stevige wind (waardoor ik mijn zonnehoed moest terugzoeken). Wat een werk moet dat geweest zijn voor de bouwers.... We vonden dat we alweer veel te snel bij de bus moesten zijn...

Na nog een uurtje snelweg waren we in de badplaats Tartous. In eerste instantie hadden we begrepen dat er net als bij de rest van de reis 3-persoons kamers zouden zijn. Vlak voor Tartous gaf Nour door dat het 2-persoons kamers zouden worden, waar iedereen blij mee was (gejuich!). Dus had Lisette haar thuis-al-voorbereide 2-persoonslijst bij de hand. Meteen na het uitstappen bleek dat enkel 3-, 4- en 5-persoons kamers waren - en dat was een uitdagende puzzel. Vooral omdat Lisette dat moest doen op de motorkap van een geparkeerde auto (terwijl later bleek dat er 5 meter verderop een grote, schone receptieruimte was met stoelen), er 24 Oriënters stonden te wachten om naar een airconditioned kamer te kunnen en er een man of 6 hotelpersoneel. En niet iedereen kon zomaar bij iedereen in op de kamer. Bovendien was het er snoeiheet want er stond geen zuchtje wind. Toch bleef ze helemaal rustig in deze Syrische oven - petje af!

Een half uurtje later was iedereen ingekwartierd in een best wel aardig appartement. Gelukkig voorzien van goede airco, maar allemaal wel wat vervallen en versleten. Inmiddels was het half 6 en konden we gaan lunchen(!). Na de lunch nog even wat verder rond gekeken. Het hotel zelf is trouwens ook aan een opknapbeurt toe. Het ligt pal aan het strand en daar zagen we hoe strenge moslims zich amuseren aan zee: mannen gewoon in zwembroek en veel vrouwen in bourkini's. Voor ons grappig om te zien, die zwarte hoofddoeken boven het water! We zagen zelfs een jonge meid geheel in het zwart achter op een jetski zitten! Wat oudere vrouwen zaten nogal eens volledig gekleed in het water.

Wij moesten weer om 20 uur aantreden voor de doorloop en bij die gelegenheid hoorde ik een Syriër die heel goed Nederlands sprak. Het bleek dat hij Abdul M Al-Chaman is, de Syrische consul in Nederland! En hij is de eigenaar van dit hotel. Zijn dochter en zoon waren bij hem en hij woont al 10 jaar in Nederland. Natuurlijk gingen ze naar ons optreden kijken.
De Fransen waren de eersten die optraden, gevolgd door Oriënt. Dit was bij dit festival de allereerste keer dat we een andere groep zagen optreden! Wat wel grappig was om te zien, is dat de Franse dans op een aantal aspecten best lijkt op wat Orient doet in de Brabantse serie (starten met een tableau vivant, de mannen die onderling strijden met scheppen/stokken).
Het optreden van Oriënt liep goed en na afloop vroeg de consul of wij hem een groot plezier wilden doen: zaterdagavond trouwde er een belangrijke vriend in het hotel en of Oriënt voor hen wilde optreden.... Er bleken nog wel wat tijdsklemmen te zijn, want het optreden kon pas na 22 uur terwijl wij dan eigenlijk al naar het vliegveld zouden vertrekken. Uiteindelijk zou iedereen eigenlijk alles al gepakt moeten hebben en er zou na het optreden op de bruiloft flink gehaast moeten worden.

Die avond was er na de optredens weer diner (deze keer met een heerlijke pizza!), waarna er tot na tweeën samen met de Fransen en Syriërs (incl. consul) is gedanst. Ook hierbij dames met hoofddoeken en stoere spierenbundels die gewoon gezellig meedansten. Heel gezellig, en dankzij de airco niet te warm (tenzij je mee danste).

Mijco heeft op internet nog wat achtergrond informatie over het kruisvaarderskasteel opgezocht: