Een donderdag rond en in Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu Een donderdag rond en in Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu

Een donderdag rond en in Damascus

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Volksdansgroep Orient Culemborg

13 Augustus 2009 | Syrië, Damascus

Frits sms-te gisteravond (donderdagavond 13/8 ) het volgende:

Hoi Mijco,
Ook nu weer geen internet (de Franse laptop is weer weg). Dus daarom maar even een beknopt verslag per sms.

Gisteren voelde ik me zwak en wat misselijk, maar toen ik vanochtend wakker werd, ging het gelukkig een stuk beter. Wel was ik kletsnat bezweet; zou ik dan koorts hebben? Gelukkig hadden kamergenoten Lisette en Huub daar ook last van. Uiteindelijk bleek dat onze airco wel de hele nacht lawaai had staan maken, maar niet op "koelen" stond. Hierdoor was het meer dan 30 graden in de kamer, en ik dus niet ziek....

Vanochtend zijn we eerst op excursie geweest naar Seydnaya naar een klooster uit 530. Daar wonen 55 nonnekes die een aantal weesjes verzorgen. Een van de bijzonderheden is een vlek op de trap waarin je de maagd Maria kunt herkennen (met wat fantasie). Petra liep met haar pols in een verband omdat die flink gekneusd was. Een van de mannen uit dat klooster sprak haar daarop aan, en zei dat hij dat met water uit het klooster kon genezen. Dat was niet tegen dovemans oren gezegd, dus even later hield Petra haar pols onder een kraantje met ijs- en ijskoud water (nee, geen Jägermeister). Daarna kwam hij nog met ijsklontjes, en het heeft volgens Petra inderdaad geholpen, al is ze niet helemaal genezen. :-(
In de souvernier winkel kocht José een rozenkrans, en later bleek dat heel wat Orienters niet weten hoe zo'n ding werkt. Tistochwat!

Daarna naar het Nationaal historisch museum, met ongelooflijk veel historisch materiaal van soms wel 3500 jaar oud. Helaas waren sommige afdelingen niet open wegens ombouw, maar de gidsen lieten ons nog wel een paar "gesloten" afdelingen zien. Hoe je bijvoorbeeld een glazen vaasje van 2500 jaar heel houdt, is voor mij wel een vraagteken... Heel apart was een klein gebakken staafje waarin het allereerste complete alfabet ter wereld te lezen was (Ugarit, 3400 jaar oud). Best wel interessant allemaal, maar het terras in de tuin was ook schitterend met een mooi bladerdak en sterke koffie.
Een van de Orienters had een heel mooie afbeelding gekocht van een aantal oude en oeroude alfabetten, maar inmiddels was het winkeltje dicht. Toen er eem stuk of 15 Orienters zeiden zo'n afbeelding wilden hebben, ging het weer heel snel open...
Toen terug naar het hotel en lekker geluncht met rijst en Syrische gehaktballen. Daarna nog even een bosje omgezaagd in de kamer.

Om 18 uur zijn we naar het centrum van Damascus vertrokken om daar op te treden in het Azem Paleis. Dat bleek een schitterende locatie: dit paleis is in 1749 gebouwd. Het is nu een volkenkundig museum en het heeft de sfeer van een kasteel uit 1001-nacht. Op de binnenplaats een podium en een paar honderd stoelen. Die stoelen raakten maar half gevuld, maar de show liep als een tierelier en het publiek was enthousiast. Na de voorstelling werd besloten er een publieksdans achter aan te plakken. Dat werd heel leuk gevonden en Petra vond het jammer dat we in Nederland geen tientallen knullen tussen de 15 en 25 op het podium kunnen krijgen...

We zijn nu net terug in het hotel (23:30 uur) en gaan nu dineren...
Frits

Omdat er in eerste instantie geen fotos konden worden overgestuurd van deze dag, heeft Mijco een aantal plaatjes op internet opgezocht.
Als je meer wilt lezen:

• 15 Augustus 2009 - 14:06

Wil Bosch, :

leuk om te lezen dat jullie in zo'n oudheid gedanst hebben. groet van broer van Huub.

• 15 Augustus 2009 - 15:02

Bert Couwenberg :

De bewondering van de Volkdansgroep en daarmee samen op vakantie gaan moet tocht ook de trots van jullie allen zijn. Succes.
    Pa Couwenberg