Woensdag 7 augustus : Naar Salt Lake centrum - Reisverslag uit Bountiful, Verenigde Staten van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu Woensdag 7 augustus : Naar Salt Lake centrum - Reisverslag uit Bountiful, Verenigde Staten van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu

Woensdag 7 augustus : Naar Salt Lake centrum

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Volksdansgroep Orient Culemborg

07 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Bountiful

Nadat we gisteren pas zo laat thuis waren, zijn we vanmorgen maar wat langer blijven liggen. Daarna ontbijt en zo en aansluitend met Debbie, Esther, Lieneke, Yvette, Petra, Hein, Lisette en Frits naar Temple Square in Salt Lake City. Dat is van hieruit hooguit 20 minuten rijden. Eerste stop was het Conference Center, met daarin een enorme zaal waar 21.000 mensen in passen. Beneden een enorm orgel en ruimte voor het orkest en het Mormon Tabernakel Koor. De ruimte wordt slechts 2x per jaar gebruikt voor grote bijeenkomsten, en verder voor jeugdbijeenkomsten en concerten. Het gebouw is schitterend afgewerkt met fraaie houtsoorten en veel marmer. We zijn ook op het dak geweest, waar een grote tuin is ingericht met stroompjes, vele tientallen dennenbomen en struiken. Natuurlijk hebben we ook een foto gemaakt van het beeld van de Mormonen oprichter Joseph Smith.
We hadden ook graag een kijkje genomen in de tempel, maar dat mag je pas als je Mormoon bent geworden en ik had mijn paspoort niet bij me….
Daarna zijn we overgestoken naar het Tabernakel, wat de eerste kerk was van de Mormonen. Ook weer heel netjes afgewerkt, zonder protserig te zijn. En de akoestiek was er geweldig; volgens Lieneke die een demonstratie bijwoonde, kon je achter in de zaal horen hoe de gids voorin het gebouw een speld liet vallen. Derde stop was het grote familie archief van de Mormonen, waar ze meer dan 1 miljard (!!!) families in hebben opgenomen. Je kunt daar achter een computer op zoek gaan naar mensen in je stamboom. Er zijn een aantal verdiepingen voor Amerikanen en Canadezen, voor Aziaten, voor Afrikanen en voor het Britse rijk. En 2 verdiepingen voor Europeanen. Er staan lange rijen PC’s, met vooral oudere mensen daarachter om te zoeken. En veel nóg oudere mensen om te helpen. Dan is er ook nog een paar honderd strekkende meters kasten met microfilm waarop vroeger de oude documenten werden gekopieerd. Ze hebben geboorte aktes, overlijdensaktes, huwelijksaktes en allerlei andere vergelijkbare stukken gebruikt om die informatie te verzamelen. Daarnaast hebben ze nog een enorm bibliotheek met bijvoorbeeld rechtbankverslagen en documenten van de kerken. De originelen van alle documenten en van de computerbestanden zitten trouwens in een granieten berg opslagruimte, elders in Utah. Doordat een groot deel ervan al in de PC staat, kun je heel snel omhoog klimmen langs je eigen stamboom. Maar toen ik op zoek ging naar de geboorteakte van mijn overoveroverovergrootvader Franciscus Couwenberg, die op 3 december 1806 geboren is, werd ik verwezen naar microfilm nummer 112904. Eerst bleek de oude Mormoonse heer die me hielp bij aktes te zoeken die 1 miljoen documenten verderop lagen. Toen hij de juiste microfilm gevonden had en in de lezer had gestopt, bleken er tussen november 1806 en januari 1807 geen Couwenbergen te zitten. Helaas…. Lisette vond wel de huwelijksakte van haar grootouders en kon er een print van maken. Dat alles is trouwens gratis. De reden dat de Mormonen dit doen, is dat ze denken dat op de dag des oordeels (datum is nog onbekend!) alleen mensen wiens gegevens zijn vastgelegd, naar de hemel mogen. De rest heeft dan pech.
Toen weer snel naar Bountiful, want om 17:00 uur moesten we op de receptie van de burgemeester zijn. Dat lukte bijna, maar ze waren nog niet begonnen. Vranje was nog bezig met hun muziek, die de binnenkomst van de gasten begeleidde. Vervolgens werden alle aanwezigen welkom geheten, de sponsors genoemd, de mensen vermeld die meegewerkt hadden en werd de burgemeester aangekondigd. Hij was een joviaal aandoende heer, die daar al 12 jaar burgemeester is. De aanwezige groepen kregen een mooie plaid met het logo van Bountiful plus een doos speciale chocolade. En van Oriënt kreeg de burgemeester een Delfts blauw beeldje, een dvd van Oriënt en een Nederlandse vlag, met de kanttekening dat rood boven hoort.
Volgende agendapunt was het straatoptreden waarbij de groepen eenvoudige dansen aanleerden aan de vele wachtende belangstellenden. Oriënt was pas om 20:00 uur aan de beurt, dus konden we even bijpraten over was iedereen die dag gedaan had. Zo is Thea met haar groepje wezen jetskiën en zijn Miran en Riekie bij vrachtwagenchauffeurs op bezoek geweest en Mirian mocht er zelfs in zitten. Ze waren er beiden wild enthousiast over en bespraken hoe hoog de spatborden van die auto bij Riekie kwamen. Heidi wilde graag met een politie agent op de foto, en dat is gelukt. Sterker nog: met 3 agenten en 2 brandweerlieden. Ze was er helemaal blij mee, ook al lukte het niet helemaal zoals ze gehoopt had..
Na het straatoptreden gingen enkele mensen naar de poolparty in het zwembad en de rest (waaronder wij) ging terug naar huis voor een lekker ijsje en wat te drinken.
Thuis bij Debbie en Jay lagen we al snel in ons bed, want de vorige nacht was best kort geweest.

PS: ook nu weer kun je alle foto’s bekijken door links in beeld, boven de profielfoto, op “Foto’s” te klikken.

• 08 Augustus 2013 - 10:31

Corinne Langerhuizen:

hallo ik ben Corinne Langerhuizen
    Ik lees elke dag jullie verslag . Petra en Hein en Marileen hebben me straks heel wat te vertellen, heel veel plezier en voor straks weer een goede reis terug, groetjes Corinne en Dolf

• 08 Augustus 2013 - 11:07

Guus Van Golberdinge:

boeind verslag

• 08 Augustus 2013 - 21:44

Jos Jansen:

kort bericht voor Yvette,
    Lyanne is prima thuisgekomen uit Australië. Wel moe maar alles goed.
    Groetjes en liefs van hele familie! We volgen het dagboek met de prachtige foto's graag.
    Jos