Vrijdag 9 augustus: Antilope Island en optreden - Reisverslag uit Bountiful, Verenigde Staten van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu Vrijdag 9 augustus: Antilope Island en optreden - Reisverslag uit Bountiful, Verenigde Staten van Volksdansgroep Orient Culemborg - WaarBenJij.nu

Vrijdag 9 augustus: Antilope Island en optreden

Door: Frits

Blijf op de hoogte en volg Volksdansgroep Orient Culemborg

09 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Bountiful

Vanochtend waren we er alweer vroeg uit want om 07:30 uur vertrokken we naar Antilope Island, het eiland in het Salt Lake meer waar allerlei bijzondere dieren leven. Al na een klein stukje rijden op het eiland (dat via een weg verbonden is met het vaste land) zagen we de eerste Coyote, en iets later nog een tweede, vlak bij de weg. En wat later stond de eerste buffel (ofwel bizon) op zijn gemak te grazen. Dat was een enorm beest met een dikke nek en een kop die even breed is als die nek. Hij liet zich gewillig fotograferen, maar hield ons wel goed in de gaten. En even verderop lagen er zelfs 2. En aan het eind van de weg zagen we een kudde van circa 50 stuks lopen te grazen. Heel indrukwekkend.
We zijn ook nog even op een farm geweest waar ook weer een kuddetje bizons liep. Daarna naar het bezoekerscentrum op het eiland, waar we een vierde diersoort zagen: “Brine shrimps”, ofwel moddergarnalen. Deze diertjes worden in grote hoeveelheden gegeten door de vele vogels omdat er verder niks in het meer zit. In het bezoekerscentrum zaten er een aantal in een aquarium, waarvan de grootste circa 3 mm lang waren. Als je deze zou moeten pellen, heb je een flinke loep nodig…..
En tot onze geruststelling zagen we op de terugweg nog een paar antilopen, want die hebben immers hun naam aan het eiland gegeven.
Toen met grote spoed via ons logeeradres naar het festivalterrein, waar Oriënt in de middagvoorstelling de Hollandse serie danste. Tijdens de avondvoorstelling zagen we de Brabantse Serie en Graaf Maurits. Alles liep goed en het publiek was enthousiast. Er was trouwens meer publiek dan op de openingsdag donderdag. Hierdoor was het rond de kraampjes nog gezelliger dan gisteren, en bij de eettentjes stonden ook meer mensen in de rij voor een waterijsje, glaasje water met citroen of een tortilla.
Bij het Oriënt kraampje kwam een vrouw met een stapeltje kleding uit Volendam, die in 1940 door haar opa meegebracht was vanuit Volendam naar Utah. Ze wilde graag weten welke kledingstukken het eigenlijk waren, hoe je ze aantrekt en hoe ze heetten. Natuurlijk kon Petra daarbij helpen, waarbij enkele onderdelen toch anders aangetrokken moesten worden dan de vrouw had gedacht.
Verder nam de presentatrice van het festival in Bountiful naar Petra toe omdat ook zij thuis onderdelen van een kostuum had; in dit geval was dat het Markense kostuum. Ze had al de mouwen gevonden, en zocht nog naar het mutsje en het schortje en wilde deze aan Petra schenken. Leuk om dergelijke originele zaken hier in Utah te vinden! Het viel trouwens op hoeveel mensen bij de Oriënt kraam vertelden dat ze Nederlandse voorouders hebben. Enkelen van hen spraken ook nog redelijk Nederlands.
Tussen het middagprogramma en het avondprogramma hadden we een paar uur tijd. We besloten dan ook om aan de Mainstreet iets fris te gaan drinken. Op het terras vroegen we de serveerster om iets te drinken. Daarop zei ze “Ik ben geen drinker en werk hier pas sinds kort, dus zal ik iemand anders halen”. Toen we die tweede serveerster vroegen om iets te drinken, zei ze dat dat enkel kon als je er ook iets bij zou eten, want ze waren een “fully licensed open bar”. Pas toen we uitlegden dat we enkel icetea of sprite wilden drinken, kon dat gelukkig zonder verdere verplichtingen.
Tijdens het optreden van Taiwan met hun diabolo’s zei de presentatrice dat je die “Chinese jojo” waarmee ze optraden, geen diabolo meer zou moeten noemen omdat dat tot verwarring kan leiden (met “Diablo”, maar dat woord zul je hier niet horen).
Verder was er nog wat verwarring omdat Lisette meende dat de slotmanifestatie zaterdag om 09:30 uur zou zijn, totdat bleek dat dat “PM” was, ofwel 21:30 uur. Inderdaad, een meer logisch tijdstip voor een slotmanifestatie.
Na afloop van de avondvoorstelling hadden alle gastouders van onze Nederlandse deelnemers een stukje verderop in het park, onder een stel grote bomen een diner voor ons geregeld. Met een heerlijke Hawaii Haystack (als basis rijst met een ragout van kip of champignon erop en daarboven op alles wat je persoonlijk lekker vindt, doperwtjes, tomaat, selderij, ananas, kaas enz.) diverse soorten fris en brood. Dat was gezellig!
Daarna terug naar ons gastgezin, waar we nog naar de dvd van het Springville festival hebben gekeken en toen weer snel naar bed.

• 10 Augustus 2013 - 10:20

Ria Van Pelt:

Weer een geweldig verslag.
    Het wordt inmiddels met alle foto's een heel boekwerk.
    Wat zien jullie veel!
    Het lijkt me trouwens wel een vermoeiende reis.
    Zal heel leuk zijn om straks, thuis, alles weer te beleven door alle verslagen en foto's nog eens rustig te bekijken.

Ik geniet ervan,

Veel plezier,

Groeten uit Culemborg

• 10 Augustus 2013 - 10:47

Beppie:

Super leuk om jullie op deze manier te volgen.
    Ik geniet er dagelijks van.
    Jammer dat het al weer bijna voorbij is.

Met name voor Vranje; groetjes uit slijkenburg.

• 10 Augustus 2013 - 10:57

Volksdansgroep Orient Culemborg :

is voor elkaar hoor, kom maar door met die foto's!

gr renske

• 10 Augustus 2013 - 23:14

Lidy Van Den Berg:

Wat een geweldige foto's weer en wat zijn die buffels groot he, prachtig.
    Jullie zien veel, mooie herinneringen voor jullie.
    Nog even genieten daar en wens jullie een behouden reis terug.
    Gr. Lidy